28 september 2009

Byt bank!

Ser på SvT Rapport idag att svenskarna är dåliga på att byta bank.

"Endast varannan svensk har bytt bank. Det visar undersökningen gjord av företaget Silentium.

-Det är underligt att så få faktiskt byter bank, säger Johan Talenti vd på Silentium. Jämfört med telekommarknaden,där konsumenten faktiskt byter väldigt ofta, vilket också ha påverkat till att priserna i Sverige är de lägsta i hela EU."

Nu är det väl så att svenska banker är hyfsat effektiva om man jämför med till exempel deras europeiska och amerikanska kollegor. Jag har inga siffror, men jag tror att herr Talenti drar lite väl hastiga slutsatser av det mer amatörmässiga slaget. Och Rapport sväljer okritiskt. Men visst, vi säger att herr Talenti har rätt och att svenska banker är gamla byråkratiska monster.

Vidare: "Bara var femte person som deltog i undersökningen ansåg att bankerna gjorde tillräckligt för konsumenten som underlättade ett bankbyte.

-Var tredje svensk säger att de skulle byta bank oftare om man kunde ta med sig sitt bankkontonummer och pinkod."

Men hallå! Om orsaken till att svensken inte vill byta bank är att han eller hon då måste byta pinkod eller bankkontonummer, då tänker inte jag ta svenskens klagomål på att det är svårt att byta bank på allvar. Det är fan i mig pinsamt.

Förväntar sig Svenne i Hökarängen att Nordea ska säga "Kom! Låt oss hjälpa dig att gå till Handelsbanken! Vi ser till att du får behålla alla konto- och kortnummer, och pinkoden ska du naturligtvis inte behöva byta."

/Peter

Andra om .

Foto: Holger Ellgaard, beskuren.

6 kommentarer:

  1. Jag tror att en polare till mig är väldigt "typisk" i sammanhanget.

    Han funderar på att byta bank eftersom han anser sig bli skinnad av sin nuvarande - men ser samtidigt inte att någon annan bank är så pass mycket bättre för att motivera ett byte. Fördelen överväger helt enkelt inte besväret.

    Så orsaken till att fler inte byter bank är att alla banker är ungefär lika kassa.

    Tänk den bank som vågade ta ett nytt steg på den evolutionära skalan och faktiskt börja erbjuda bra tjänster. :-)

    SvaraRadera
  2. Där håller jag med! Fullgott skäl! Varför ska jag byta bank om den andra banken är lika kass, byta teleoperatör om den andra inte är bättre osv?

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Det är nog ganska många som inte byter helt utan snarare skaffar sig en till bank. Jag lär knappast vara ensam om att ha engagemang i flera banker. Jag tycker sällan att de fullkundserbjudanden bankerna erbjuder slår det man kan få när man plockar russinen ur kakan

    SvaraRadera
  5. Det är väl bara att se till att de gör det.

    Att fullkundserbjudandena verkligen gör att man säger: Wow - det här skulle göra mitt liv så mycket lättare!

    Så jäkla svårt är det inte. Det enda som är svårt är att bevisa en direkt kausalitet mellan vinsten och investeringskostnaden.
    Vilket är orsaken till att det inte blir gjort. Istället spenderar man miljarder på att försöka sänka IT-kostnaderna med ett par procent.

    SvaraRadera
  6. Man kanske ska ge fan i att försöka paketera allt i heltäckande erbjudanden. Här är en meny: välj vad du vill ha. Ju fler prylar du väljer desto bättre kompisar blir vi (villkor etc) och båda parter tjänar pengar.

    SvaraRadera

Om du vill du följa kommentarerna för den här posten kan du prenumerera via e-post. Klicka på länken Registrera dig via e-post nedan. Det är lika enkelt att sluta prenumerera.