17 september 2009

Die Toten Hosen-jakten

Jag var i Berlin nyligen och till en biljettförsäljare i Kreuzberg (Google Maps: Kreuzberg) var det en flera kvarter lång kö. Jag frågade vad som stod på och fick svaret att de väntade på biljetter till en konsert med Die Toten Hosen.

Jag hade aldrig hört talas om de döda byxorna - eller som det tydligen kan betyda: "livlös","tråkig" eller "inget speciellt" (Wikipedia: Die Toten Hosen). Hur som helst. När jag kommer hem sparkar jag igång Spotify och knappar in "Toten Hosen". Få tre träffar som tycks vara någon form av pratserie om pop och punk i Tyskland. På tyska. I 1:19 minutersavsnitt.

Ett ganska magert resultat kan man tycka. Men "the good people of Spotify" försöker hjälpa och undrar "Did you mean tote horen?" Har inte hört talas om dem heller men de kanske är bra, så klick på det. En låt - "Niemand kann dich hören" med Seelenzorn et al dyker upp, och den var väl inte någon höjdare precis.

Men Spotify ger inte upp så lätt: "Did you mean tomten haren?". Klick på det. Upp dyker tre inspelningar av barnsången Tomten och haren. Ingen tysk punk men väl lite Göteborgs Symfonietta!

"Did you mean tomte horen?" trugar Spotify vidare. Nu har vi alltså lämnat barnsångerna och går från död hora till tomtehora kan man tycka. Upp kommer låten "Nichts ist so schön auf der Welt, wie betrunken traurige Musik zu hören" - vilket väl borde betyda inget är så skönt som att vara full och lyssna på dyster musik - med någon som kallar sig Tomte. Inte tysk punk, men inte alls oävet (länk till låten på Spotify).

Vad vill jag då säga med det här?

- Spotify kan få dig att upptäcka musik du inte hade en aning om att fanns och det är bra.
- Automatiserade hjälpsystem ska man aldrig sätta sin fulla tilltro till.
- Om inte Youtube fanns skulle jag fortfarande inte ha hört Die Toten Hosen. Så klicka här för ett litet axplock på tuben.

/Peter

Andra om , , , .

2 kommentarer:

  1. Anonym19:55

    Toten Hosen kan oxå betyda impotent

    SvaraRadera
  2. Åsså säger dom att tyskan inte är ett målande språk.

    SvaraRadera

Om du vill du följa kommentarerna för den här posten kan du prenumerera via e-post. Klicka på länken Registrera dig via e-post nedan. Det är lika enkelt att sluta prenumerera.