6 september 2009

Här är jag - igen

Alla har vi något att säga - och alla gör det. I april 2009 beräknade man att cirka 190 000 nya bloggar startades varje dag. Två år tidigare var motsvarande siffra 120 000 (Wikipedia: Blogg). De flesta nya bloggar blir inte så där särdeles långlivade. Vilket kanske inte är så förvånande. Men en del lever och växer och blir populära. Vilket i en del fall är ordentligt förvånande.

För att en blogg ska vara framgångsrik ska den behandla ett intressant och hyfsat avgränsat område. Den ska uppdateras dagligen och den ska ha ett fångande namn. Inte för inte heter Expressens populäraste blogg Sexy Bitch´s bekännelser - sex säljer alltid.

Från en piedestal på Knivsöder är kanske inte det mest sexiga namnet i bloggosfären, men det fångar ändå vad det handlar om - att jag sitter på Knivsöder (Google maps: Knivsöder) och har åsikter. Jag ska försöka begränsa mig till frihet och integritet, människan och samhället, lite media och naturligtvis rent och skärt gnäll men också ett och annat glatt tillrop. Jag kommer att uppdatera bloggen regelbundet, inte dagligen. Sen får vi se hur länge det håller.

Vill du kommentera, hylla eller dissa blir jag jätteglad. Det är enkelt. Klicka bara på kommentarer nedanför inlägget.

Och jag är? En vanlig medelålders snubbe om det finns sådana längre. Tjänsteman på ett större gammalt företag, en institution säger somliga. När jag inte bygger en webbsida eller två på jobbet fotograferar och reser jag gärna. Jag försöker också att ransonera restaurangbesöken en smula, men frestelserna är många och köttet är svagt (och lite väl stort). Jag tror på att vi alla har ett personligt ansvar för kollektivets bästa och jag oroas mycket över hur vi gladeligen kastar ut vår integritet bara pappa staten blåser på det onda och lovar att allt kommer att bli bra.

/Peter

PS För dig som känner Virginia kan jag hälsa! Hon tycker det här ska bli kul!

Andra om , , .

2 kommentarer:

  1. Anonym12:34

    Det här blir intressant att följa.
    Men tro inte att du kan skriva något här utan att det granskas - av oss.
    Lycka till.

    /Peter

    SvaraRadera
  2. Med skräckblandad förtjusning låter jag mig granskas av omgivningen. Välkommen hit, Peter! /Den andre Peter

    SvaraRadera

Om du vill du följa kommentarerna för den här posten kan du prenumerera via e-post. Klicka på länken Registrera dig via e-post nedan. Det är lika enkelt att sluta prenumerera.