22 september 2009

Svart internet - hadopi och 138

Le domaine d'Anais, som förtjänstfullt bevakar Frankrike, skriver "Hadopi-lagen har röstats igenom definitivt i det franska parlamentet. Och nu börjar artister oroa sig för hur inkomsterna från den digitala försäljningen skall fördelas. Hadopi-lagen, som den antogs i Nationalförsamlingen i eftermiddags, syftar endast till att öka köplusten med hjälp av repression och rädsla för straff."

Hadopi är en så kallad "three strikes and your out-lag" och har tidigare förkastats på konstitutionella grunder av författningsdomstolen om jag inte missminner mig helt.

Läs: Le domaine d'Anais Så funkar det och Att försvära sig. Även DN har material om Hadopi.

I kampen om att förfölja misshagliga internetanvändare leder Frankrike nu knappt över Storbritannien (Open Rights Group: Stop Mandelson's disconnection plans). Vem som avgör vem som är misshaglig är jag lite oklar över, men hittills springer politikerna mest ärenden åt krokodilerna i MPAA och RIAA och deras kusiner.

Samtidigt i EU

Christian Engström (MEP PP) frågar sig Tänker Hökmark svika 138:an?

I den skrivning som parlamentet antog i andrabehandlingen av telekompaketet i våras garanterar tillägg 138 att ingen ska kunna stängas av från internet utan att det åtminstone är en domstol som har beslutat det.

Gunnar Hökmark (MEP M) säger inför tredjebehandlingen idag till DN att "det viktigaste är skrivningen om att alla ska ha rätt till en rättslig prövning i en oberoende domstol".

Förvisso sant, men jag förstår för mitt liv inte varför herr Hökmark motsätter sig att denna domstolsprövning ska göras innan en misshaglig person stängs av. Hökmark börjar som vanligt prata om annat och yrar något om överstatlighet.

Jag ser framför mig en framtid där Universal kan stänga av mitt internet och därefter lämna till en domstol att avgöra om det var okej, och att domstolen efter något år tar upp ärendet och kommer fram till att det inte var okej att jag blev avstängd, men att det var okej att Universal trodde det. Olycksfall i arbetet.

/Peter

Andra om hadopi, telekompaketet, tillägg 138.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du vill du följa kommentarerna för den här posten kan du prenumerera via e-post. Klicka på länken Registrera dig via e-post nedan. Det är lika enkelt att sluta prenumerera.