24 december 2009

DN - Sveriges största annonsblad

Dagens Dagens Nyheter var ingen skön läsupplevelse. Tvärt om, jag kände mig lite äcklad av all reklam.

Av nyhetstidningens 48 sidor var 29,5 sidor annonser, alltså 60 procent av tidningen var annonsering.

Av de "kvarvarande" 18,5 sidorna var 2 sidor rent redaktionellt material av typen familj. Nyheter och debatt (inklusive insändare) blir då 16,5 sidor, eller ungefär en tredjedel.

Dagens Nyheter: 1/3 - en av tre - var tredje sida - nyheter.

Det är bra att företag annonserar i tidningen. Det är en intäktskälla och till viss mån informerar det mig. Men när större delen av nyhetstidningen är annonser borde den inte kallas nyhetstidning utan snarare annonsblad. Lägg därtill att jag faktiskt betalar för att få annonserna hemburna.

Annonsblad går ju oftast rakt i pappersåtervinningen, det kanske är dags att låta Dagens Nyheter gå samma väg? För inte är det en nyhetstidning?

Så här såg andelen annonser ut per siduppslag:
1: 0 (inga annonser)
2-3: 1 (sida med annonser)
4-5: 1
6-7: 1
8-9: 0
10-11: 1,25
12-13: 1,25
14-15: 2
16-17: 1,25
18-19: 1,5
20-21: 1,25
22-23: 2
24-25: 1,5
26-27: 0
28-29: 1,5
30-31: 1,5
32-33: 1
34-35: 1,5
36-37: 2
38-39: 1,5
40-41: 1,5
42-43: 1
44-45: 1,5
46-47: 1
48: 0,5

Med hopp om en fröjdefull shoppingorgie, God Jul.

/Peter

Andra om , , .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du vill du följa kommentarerna för den här posten kan du prenumerera via e-post. Klicka på länken Registrera dig via e-post nedan. Det är lika enkelt att sluta prenumerera.