21 november 2009

Aktieanalytiker missar 4 av 5

Jag visste väl det! I dagens DN skriver man under rubriken Proffsen bommar "Många lyssnar till aktieanalytikerna. Men de lyckades bara pricka rätt för en av fem resultatrapporter för det tredje kvartalet, visar en ny undersökning."

Det är internetmäklaren Nordnet som gjort undersökningen. Man tittade på prognoserna för de trettio största bolagen på Stockholmsbörsen. För att en prognos skulle räknas som rätt krävdes att den inte avvek med mer än tio procent från resultatet. Det tycker jag är ganska frikostigt mot analytikerna.

Till exempel hade analytikerna räknat med ett nollresultat för Scania. Vinsten blev 300 miljoner kronor. Okej det är en extrem. Den andra extremen är prognosen för Securitas där analytikerna träffade på öret rätt för aktien. Kan avskrivas som ren tur alltså.

Jag har alltid hävdat att analytikerna inte gör mer än gissar och kastar pil och jag har aldrig fattat varför man sätter så stor tilltro till deras prognoser. Och nu visar undersökningen att man inte ska lita på analytikerna.

Tyvärr hittar jag inget om undersökningen på nätet, varken på dn.se eller på org.nordnet.se.

/Peter

Andra om , , , .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du vill du följa kommentarerna för den här posten kan du prenumerera via e-post. Klicka på länken Registrera dig via e-post nedan. Det är lika enkelt att sluta prenumerera.