6 september 2009

Bygg Trans Tanto Highway nu

Om förbifarten kan man tycka mycket. Kanske "erfarenhet visar att antalet bilar anpassar sig till mängden asfalterad väg". Eller varför inte "det behövs en väg för den som vill genom Stockholm på kortare tid än 90 minuter". Så strunt i det. Det var väntat.

Vad som däremot är oväntat är hur miljöminister Andreas Carlgren (C) argumenterar: "Förbifart Stockholm byggs för framtidens bilar. Omställningen är redan i full gång, var fjärde bil som sålts hittills i år kan drivas på el eller förnybart bränsle." (Regeringens pressmeddelande).

Med det argumentet kan man sälja in vilken väg eller vägbreddning som helst. Bredda och asfaltera stigen längs Tanto och släpp på genomfartstrafik mellan Skanstull och Knivsöder till exempel. (Google maps: Trans Tanto Highway) Det är ju för framtidens goda bilar. Regeringen har som mål att Sveriges bilpark ska vara fossiloberoende år 2030. På något konstigt sätt menar herr Carlgren tydligen att förbifarten är ett bra sätt att nå detta mål.

Carlgren fortsätter i pressmeddelandet: "Nu har vi ett vägalternativ som både tar hänsyn till Stockholms unika miljövärden och som tillför tillräcklig trafikkapacitet för en växande region, där goda möjligheter finns att utveckla kollektivtrafiken." Naturskyddsföreningens Svante Axelsson säger till SvD.se: "Det är svårt att se hur regeringen skulle ha råd med kollektivsatsningar när kostnaden för förbifarten är så stor. Jag kan inte se hur det blir några pengar över."

För övrigt finns en kul illustrerad ögonblicksbild på Redaktionschefens blogg: "Tidningarnas förstasidor ser ganska olika ut. Hos [SvD] är rubriken 'Vägbyggets förlorare', med bild på en av de lantbrukare som protesterat mest mot dragningen av trafikleden. Hos DN är rubriken 'Förbifartens vinnare', med bild på en pendlare som nu får kraftigt förkortad restid."

/Peter

Andra om , , , .

3 kommentarer:

  1. Betyder inte "trans" igenom eller nåt sånt? I så fall borde din nya motorväg följa den gamla järnvägen genom parken och koloniområdena i stället. Mycket mer miljövänligt eftersom alla gröna växter renar avgasutsläppet automatiskt!

    SvaraRadera
  2. Och tunnlar verkar ju vara på modet. Vi tar en påfartsramp genom koloniträsket.

    SvaraRadera
  3. Om förbifarten kan man tycka lite, skulle jag vilja hävda.

    Som minister har man tre alternativ när man blivit överkörd:
    - avgå (med eller utan buller)
    - stanna kvar och muttra
    - stanna och försöka instämma med nödtorftiga argument

    SvaraRadera

Om du vill du följa kommentarerna för den här posten kan du prenumerera via e-post. Klicka på länken Registrera dig via e-post nedan. Det är lika enkelt att sluta prenumerera.